تجربه کاربری UX چیست؟

UX مخفف کلمه‌ی اختصاری user experience به معنای تجربه کاربری است.بسیاری از افراد این مفهوم را در کنار طراحی وبسایت ها و اپلیکیشن ها شنیده اند UX می تواند تجربه استفاده از هر نوع محصولی باشد در مقاله قبلی به اینکه اصلاً محصول چیست و به چه چیزی محصول گفته می شود پرداختیم ،که می توانید از اینجا بخوانید، دون نورمن، پژوهشگر و بنیانگذار گروه Nielsen Norman، در دهه 90 برای اولین بار اصطلاح “تجربه کاربری”را مطرح کرد چرا که فکر می‌کرد، رابط انسانی و قابلیت استفاده آن بسیار محدود است.

نورمن  اظهار داشت که ” تجربه کاربری شامل کلیه جنبه های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن است. ” او قصد داشت که تمامی جوانب تجربه شخص با سیستم از جمله طراحی صنعتی، گرافیک، رابط، تعامل بدنی و حتی کتابچه راهنمای کاربر را پوشش دهد.

تجربه ای سازنده

تجربه کاربری شامل مواردی همچون رفتارها، حالت‌ها و احساست کاربر درباره‌ی استفاده از محصول و یا سیستمی خاص است.‌ در واقع اگر بخواهیم در یک جمله این مفهوم را تعریف کنیم UX مجموع تعاملات شما با هر نوع محصول است که منجر به دست‌یابی به تجربه‌ای می شود که قبل از استفاده آن محصول چنین تجربه ای وجود نداشته .

از آنجایی که تجربه کاربران است که باعث موفقیت یا شکست یک محصول میشود می توانیم بگوییم موفقیت یک محصل کاملا وابسته به تجربه کاربران است فرض کنید شما یک محصولی مثل ماشین چمن زنی خلق کردید که در آن از بهترین مواد و متریال استفاده کردید برای آن یک موتور قدرتمند و ظاهری زیبا طراحی کردید و آن را با قیمتی معقول وارزان برای مشتریان عرضه کردید ولی نحوه کار کردن این دستگاه بسیار دشوار است مثلا کلید روشن و خاموش آن را زیر دستگاه قرار دادید و کلید حرکت آن فقط از جلوی دستگاه قابل دسترسی است قطعاً می دانید که چنین دستگاهی با این رابط کاربری پیچیده و دشوار مورد مقبولیت مشتریان قرار نمی گیرد.

امیرحسین سخائیان
من دانشجوی مهندسی صنایع هستم؛به مباحث برنامه نویسی و هوش مصنوعی علاقمندم،چند سالی هست که در زمینه مارکتینگ و تولید محتوا فعالیت دارم و دوست دارم تا چیز هایی که یاد می گیرم رو با شما به اشتراک بگذارم نوشته های من رو می توانید از وبلاگ رایلرن مشاهده کنید