منظور از محصول دقیقاً چیست؟

شاید وقتی از فروشندگان یک فروشگاه مواد غذایی بپرسیم که محصول یعنی چی ،حتماً با مثال هایی مثل یک بطری شیر یا یک کنسرو ماهی ،محصول رو تعریف میکنن و اغلب تصورشان از محصول یک شیء فیزیکی قابل لمس هست که حاصل کارِمهندسان و کارگران در کارخانه یا کارگاه است.
اگر همین سوال رو از کارکنان یک شرکت توسعه دهنده نرم افزار یا تیم پروژه یک ارز دیجیتال بپرسید جواب کاملاً متفاوت است.
در واقع اگر بخواهیم برای محصول یک تعریف جامع ارائه کنیم می تونیم بگیم که یک محصول عبارت است از چیزی که برای توجه، خرید، بکارگرفته شدن یا مصرف به بازار عرضه شود که ممکن است نیاز های واقعی یا کاذب مشتریان را ارضا نماید. محصول می تواند شامل یک شیء فیزیکی، خدمت ، مکان ، و حتی یک ایده یا فکر باشد.

تعریف محصول

یک تعریف از محصول توسط مارتی کاگان در گروه محصول سیلیکون ولی ارائه شده که به نظر من جامع ترین تعریفی هست که تا به امروز برای محصول ارائه شده او خیلی مختصر محصول را حاصل تجربه کاربران ،عملکرد ،طراحی ،درآمد و محتوا بیان می کند .

منظور کاگان از عملکرد(Functionality) همان قابلیت ها و ویژگی های یک محصول هست و طراحی(Design) را شامل ترکیب طراحی تعاملی(Interaction Design)، طراحی بصری(Visual Design) می بیندو اگر محصول فیزیکی باشد طراحی صنعتی(Industrial Design) را هم در نظر دارد .در تعریف محصول درآمد(Monetization) فقط پولی که از فروش محصول حاصل می شود نیست در واقع منظور کاگان از در آمد استراتژی های درآمدزایی از ارائه محصول هست که می ­تونه این ارائه به صورت اشتراک ،تبلیغات، حق عضویت و … باشد.و محتوا (Content)هم در اینجا می تونه هر گونه اطلاعاتی درون محصول یا درباره محصول باشه که هم می تونه اورجینال باشه و یا توسط کاربر ها تولید شده باشه .

محصول در اسپاتیفای

محتوای اصلی وب سایت و اپلیکیشن اسپاتیفای که محصول اصلی این شرکت است در بالا ترین سطح قرار میگیرد که باید با محتوایی که توسط خالقان اثر موسیقایی منتشر می کنند همخوانی داشته باشد تحلیل موسیقی ها ،جشنواره های موسیقی و… که باید در پلتفرم های اجتماعی این شرکت منتشر شوند، بحث تبلیغاتی که در اپلیکیشن انجام می شود ،نظرات کاربران و… همه و همه محتوا هایی هستند که با حجم داده های کلان باید همخوانی داشته باشند. از طرفی هم شناساندن اسپاتیفای و تبلیغات این شرکت برای کسب مخاطب جدید نیز یک چالش جدی و نیازمند محتوای خاص هست که باید هویت و ماهیت این شرکت را معرفی کند.


برای اینکه محصول جامع ای داشته باشیم، باید دید جامعی به محصول داشته باشیم و نباید اون رو به بخش هایی مثل عملکرد و طراحی تقسیم کنیم یعنی علاوه بر هماهنگی در میان هر یک از رکن ها باید بین یکدیگر نیز ارتباط برقرار شود.
که این وظیفه را مدیر محصول بر عهده میگیرد.

امیرحسین سخائیان
من دانشجوی مهندسی صنایع هستم؛به مباحث برنامه نویسی و هوش مصنوعی علاقمندم،چند سالی هست که در زمینه مارکتینگ و تولید محتوا فعالیت دارم و دوست دارم تا چیز هایی که یاد می گیرم رو با شما به اشتراک بگذارم نوشته های من رو می توانید از وبلاگ رایلرن مشاهده کنید